Alle nieuwsitems

Toon alles

1, 2, 3

Vorige   Volgende

 

Pathfinderschool Het Kristal

Martin Dekker, directeur: “Leerkrachten moeten meer rondkijken dan nakijken en de nieuwe media helpt hen daarbij”

8 september 2013 door John van Dongen   (842 keer bekeken)

Basisschool het Kristal in Dordrecht is sinds twee jaar een Pathfinder School: scholen in 119 landen in het Partners in Learning (PiL) netwerk van Microsoft. Samen zoeken de scholen naar toepassingen van ICT in het onderwijs. De leerlingen van het Kristal werken dagelijks met ICT en zetten hun eigen onderneming op. Het Pathfinder project vormt het cement tussen de leerlingen, de leraren en de ouders.

CBS het Kristal is een speel- en leercentrum voor zowel peuters als tieners, waarvoor de school alle mogelijke opvangmogelijkheden biedt. De medewerkers vormen één team onder leiding van één directeur. Er is één gezamenlijke focus: de ontwikkeling van kinderen. Onderwijs wordt geboden naar behoefte en gedifferentieerd naar niveau, tempo en eigen keuze. Zinvol leren gebeurt in projecten, waarin zelfredzaamheid en zelfstandig leren kenmerkend zijn.

Ze houden je kritisch
“Indirect heeft Microsoft er vast een commercieel belang bij, maar het wil scholen echt serieus stimuleren om onderwijs te moderniseren”, merkt Dekker. In het project is Microsoft geen aanbieder van allerlei spullen, maar levert de international softwarepakketten speciaal voor het onderwijs en kennis en expertise door regelmatig bijeenkomsten van het PiL netwerk te organiseren (bijvoorbeeld via webcasts als het een internationale meeting betreft). “Microsoft is een soort intermediair tussen de deelnemende scholen. Ze houden je kritisch.”

Leerlingenaantal groeit
De directeur krijgt positieve feedback van ouders op de plek van ICT op Het Kristal. “Kiezen ze voor ons vanwege de ICT? Ik weet het niet. Maar ik kan wel zeggen dat het leerlingenaantal in onze wijk krimpt terwijl onze school nog steeds groeit.”

 

 

 
 

Lees meer

ICT in het onderwijs: het gaat nu snel...

JORDI VAN ROOTSELER, STUDENT, Over BYOD op het Liemers College

26 maart 2013 door John van Dongen   (960 keer bekeken)

De wereld verandert, honderd jaar geleden werd er nog te paard gevochten om de vijand te bestrijden en tegenwoordig leg je met één druk op de knop het netwerk van je tegenstander plat. Alles is anders geworden en over honderd jaar zal er waarschijnlijk weer geschreven worden over wat er dan achterhaald is. Als er dan nog geschreven wordt...

In de 20e eeuw kwam na de uitvinding van de typemachine de computer op de markt, een lomp groot ding waar bestanden op gezet konden worden en waar je brieven op kon typen. Al gauw volgden opslagmedia als een diskette en later de cd. In de muziek gingen we van de 'lp' naar de 'cd' naar 'Itunes'.

Lees meer

BYOD: meer leerrendement tegen lagere kosten?

Harald Wiggers, Liemers College: “BYOD levert meer leerrendement tegen lagere kosten”

26 maart 2013 door John van Dongen   (1243 keer bekeken)

Op diverse scholen in Nederland wordt op dit moment druk nagedacht of het principe Bring Your Own Device (BYOD) voor het onderwijs ook interessant is. Op het Liemers College ( Zevenaar/Didam) kunnen leerlingen en medewerkers daarom sinds augustus 2012 hun eigen laptop, netbook, tablet of smartphone meenemen. Harald Wiggers, voorzitter van de Centrale Directie en stuwende kracht achter BYOD is overtuigd van het succes, maar beseft dat er nog een lange weg te gaan is. “Het sluit perfect aan bij de leefwereld van de leerlingen en maakt maatwerk mogelijk. We willen het onderwijs minder tijds- plaats- en persoonsafhankelijk maken, maar wel meer gepersonaliseerd. Dat kan volgens ons, als iedere leerling gebruik kan maken van ICT en het hele team zich conformeert aan de onderwijsvisie.”

Het Liemers College in Zevenaar en Didam biedt plaats aan 3.000 leerlingen en heeft vier locaties. Geheel tegen de prognoses in groeit het leerlingenaantal, volgens Wiggers mede vanwege de vernieuwende visie op onderwijs die al een aantal jaren wordt uitgedragen. “Mijn motto is 'lesgeven mag, als het het leerproces maar niet verstoort'. Wij gaan uit van leerdoelen. Die bespreken we met de ouders, docenten en leerlingen, waardoor mogelijkheden voor hen ontstaan om zelf een weg te kiezen om die leerdoelen te halen. De docenten hebben in dat proces een grote rol, alleen niet als leraar voor de klas maar vooral als procesbegeleider van die leerling in het leerproces.”

Lees meer

Publicatie BYOD (Bring youre own Device)

Werk mee en lever je bijdrage aan deze publicatie

14 maart 2013 door John van Dongen   (1610 keer bekeken)

Op diverse scholen in Nederland wordt op dit moment druk nagedacht of het principe Bring Your Own Device (BYOD) voor het onderwijs ook interessant is. Het lijkt immers perfect aan te sluiten  bij de leefwereld van de leerlingen en maakt maatwerk mogelijk. Het kan een grote bijdrage leveren aan het minder tijds- plaats- en persoonsafhankelijk maken van ons onderwijs, terwijl het toch tegelijk meer gepersonaliseerd kan worden.

 

Lees meer

Digiwaardig

Hulp voor Nuggers?

9 maart 2013 door John van Dongen   (115 keer bekeken)

Nugger? De term 'nuggers' staat voor 'niet-uitkeringsgerechtigden'. Mensen die het door bijvoorbeeld crisis, werkloosheid of echtscheiding moeilijk hebben in financieel en/of sociaal opzicht. Zij komen niet in aanmerking voor een uitkering. Veel nuggers zijn van mening dat ze hun problemen zelf op moeten lossen, alleen weten ze niet hoe.

EduTactiek verzorgt, in nauwe samenwerking met de Rabobank Barneveld-Voorthuizen een speciale training onder de naam Digiwaardig. Door deze training leren mensen zich professioneel bewegen binnen de sociale media.

Lees meer

Toon alles

1, 2, 3

Vorige   Volgende